کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران
کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

کامپیوتر فنی‌، حرفه‌ای و کاردانش

وبلاگی مستقل برای اطلاع‌رسانی و تعامل بین هنرآموزان و هنرجویان رشته کامپیوتر سراسر ایران

بررسی‌وتحلیل‌محتوای‌کتاب‌سخت‌افزار

کتاب جدیدالتالیف "سخت‌افزار" توسط اعضای گروه آموزشی اداره کل شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به "واحد بررسی محتوای کتب درسی" ارسال شد. خلاصه‌ای از نقد و بررسی در ادامه آمده است:

1- اشاره به تاریخچه و اسامی در متن درس

2- پرداختن به موضوعات قدیمی و اشاره مختصر به سخت‌افزارهای جدید

3- بیان مطالب فراتر از سطح هنرجوی هنرستانی

4- عدم تناسب محتوای آموزشی با زمان تدریس

این کتاب دارای اشکالات اساسی زیر می باشد:

1-      با توجه به اینکه این کتاب جزو دروس کنکوری است از ابتدا تا انتهای آن تاریخچه‌های متعدد همراه با ذکر سال ، اسامی افراد و شرکتها آورده شده است و در مقدمه کتاب نیز، ذکر نشده که از این موارد ارزشیابی صورت نگیرد. به عنوان مثال در صفحه 6 کتاب نام یکی از دانشمندان با رنگ متمایز بیان شده و برداشت می‌شود که این نام جزو نکات مهم کتاب به شمار می‌رود.

2-      در جاهای متعدد بعضی از موارد با رنگ قرمز ذکر شده است که اهمیت آن نسبت به بقیه متن مشخص نیست مانند صفحه 7.

3-      در اکثر موارد سخت‌افزارهای قدیمی با جزئیات زیاد شرح داده شده‌اند و سخت‌افزارهای جدید یا در جای مناسب خود ذکر نشده‌اند یا با توضیحات و اهمیت کمتر به آنها اشاره شده است. مثلا در صفحه 25 کتاب در مبحث سوکت پردازنده، اشاره‌ای به سوکت‌های LGA نشده و فقط در صفحه 129 در مبحث پردازنده توضیح مختصری درباره این نوع سوکتها آورده شده است.

4-      در بعضی موارد مطالب بسیار بالاتر از سطح هنرجو توضیح داده شده و سخت‌افزارهایی نام برده شده که قبلا برای هنرجو تعریف نشده‌اند مانند توضیحات مبحث مولد پالس ساعت در صفحه 32 که با بیانی بالاتر از سطح درک هنرجو گفته شده است و اصطلاحاتی مانند کریستال نوسان‌کننده و کریستال کوارتز آورده شده که قبلا جایی توضیح داده نشده است. در واقع چه لزومی دارد تا این حد وارد جزئیات شویم. برای مثال اصطلاح QPI در صفحه 39 .

5-      حجم مطالب کتاب بسیار بیشتر از ساعت در نظر گرفته شده برای تدریس این درس است و به جزئیات، زیاد پرداخته شده است.

در ضمن قابل ذکر است که فصل‌های 5 و 6 نسبت به کتاب قبلی سخت‌افزار روان‌تر و بهتر بیان شده است.

نظرات 6 + ارسال نظر
همکار دوشنبه 24 بهمن 1390 ساعت 21:19

ضمن عرض خسته نباشید خدمت تمام همکاران.وقتی با زبان زور بی زبانی میگن به بچه ها نمره بدین قبول بشن ؛چه فرقی میکنه که مطالب کتاب چی باشه!!مگه کسی هم به فکر علم روز ه؟

سلام همکار محترم
خدا قوت
کی می تونه به معلم زور بگه؟!

همون همکار درد دیده و درمونده سه‌شنبه 25 بهمن 1390 ساعت 23:00

کی نمی تونه به معلم زور بگه؟؟؟
الف) مدیر ب)رییس اداره ج) بقال سر کوچه د) تمام موارد

چرا باید مفتی به شاگرد نمره داد؟؟؟
الف)درصد قبولی بیشتر استان ب)صرفه جویی در هزینه
ج)عدم نظارت صحیح د) تمام موار



باور بفرمایید در هنرستانی که من هستم تا حالا دبیری را ندیده ام که نمره ای را با اجبار یا اکراه تغییر داده باشد.
فکر می کنم این موضوع به خود دبیران بستگی دارد.
در بسیاری از هنرستان ها که من خبر دارم معمولا حق هنرجو البته با کمی ارفاق داده می شود. بنابراین ممکنه در درس برنامه سازی ۲۵ نفر از ۳۰ نفر نمره زیر ۱۲ بگیرند بدون آنکه مشکلی پیش آید.

همکار چهارشنبه 26 بهمن 1390 ساعت 18:38

بنده ۱۶ سال سابقه تدریس دارم و هنوز هم عاشق شغلم هستم. دانش آموزانی دارم که در مقاطع مختلف ادامه تحصیل داده و میدن و برخی هم مثل بنده دبیر و یا در جاهای مختلف مشغول کار شده اند.
تو درس ریاضی و زبان تخصصی و...۱۰۰ درصد دانش آموزان قبول شده اند(اما چطور خدا می داند).حاضرم قسم بخورم اگه چند سوال ساده بدین نصف کلاس زیر ۱۰ میشن.حتی شاگرد آخر کلاس که ما به ندرت ایشونو تو مدرسه ملاقات می کنیم تمام نمراتش بالای ۱۲ شده(به استثنای سخت افزار و برنامه سازی چون وجدانم اجازه نمیده).درصد قبولی ما شده حدود ۷۰٪ و باید جوابگوی این درصد باشیم .(با دبیران دروس ریاضی و... صحبت می کنم که چطور ۱۰۰٪ قبولی دادین میگن حوصله دردسر نداریم .غم انگیزه نه؟؟؟)
ممنون که به درددل همکارتان توجه فرمودین.

یک همکار خانم چهارشنبه 26 بهمن 1390 ساعت 21:08

آقای میرباقری همکار درددیده مون راست می گند در بسیاری از مدارس دخترانه برای مدیر و کادر آموزشی مهم است که آمار قبولی و میانگین نمرات بالا باشد تا در منطقه شان خود را مطرح کنند چون متاسفانه رقابت در این موارد در میان خانمها بیشتر مطرح است و هنرآموزان و دبیران مدرسه را تحت فشار قرار می دهند. متاسفانه یکی از بزرگترین دلایل درس نخواندن دانش آموزان و بی سوادی فارغ التحصیلان همین نمره گرفتن های بی زحمت است.

همون همکار درد دیده و درمونده یکشنبه 30 بهمن 1390 ساعت 16:22

با سلام به تمام همکاران زحمت کش.خیلی دوست دارم بدونم چند نفر از همکارا با من همدرد هستن.ممنون میشم با من همدردی کنید.

همکار م 8 دوشنبه 8 اسفند 1390 ساعت 16:42

با سلام و خسته نباشید من موافق این نیستم که اگر همکاری 100درصد قبولی می دهد یا در نهایی فقط یک نفر می افتد نمره داده باشد بلکه کار کرد دبیر سر کلاس مهم و امتحان گرفتن و رفع اشکال از اول کتاب تا جایی که درس داده شده هر جلسه آنوقت همکار می گوید چرا ایشان همه قبول شدند ما نه این مسائل و حرفها زیاد است جذب دانش آموز خوبه ولی درس بسته3 جذاب هست با کتاب جدید وقت آن را زیاد کنند لطفا
ممنون که به درددل همکارتان گوش دادید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد